para młoda na progu lokalu weselnego

Kto szuka, nie błądzi. Poszukiwania lokalu – czas start!

Zainspirowana pytaniami Przyszłych Panien Młodych, przegrzebałam dziś mojego starego bloga w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie:

Na co zwrócić uwagę, podczas podpisywania umowy z wymarzonym lokalem na przyjęcie weselne.

I wiesz co?

Nie znalazłam takiego artykułu.

Myślałam, że na łatwiźnie, zrobię kopiuj-wklej, ale nie… Trzeba było zaopatrzyć się w wielki kubek kawy, kawał tortu z niedzieli i chwilę poklikać 🙂

Więc, dziś – świeżynka. Całkiem nowy wpis na blogu 🙂

Bo, musisz wiedzieć, że zanim sportowe auto przywiezie Was z ceremonii na weselną wódkę, zanim Twój (już!) mąż, przeniesie Cię przez próg, zanim skosztujecie chleba z solą i potłuczecie kieliszki na szczęście, to masz do załatwienia parę kwestii…

Mimo dziwnych czasów, w dobie internetu, tych wszystkich rozmów on-line, videorozmów itd, tutaj będę rekomendować Ci spotkanie na miejscu. Głównie z tego powodu, że nie jesteś w stanie ocenić lokalu po zdjęciach czy filmie. Może Ci się wydawać dużo mniejszy, niż w rzeczywistości, inaczej sobie wyobrażasz rozkład pomieszczeń itd. Poza tym, rozmowa face to face z maganerem / właścicielem lokalu, pozwoli Ci zorientować się, jak będzie przebiegała współpraca. Czy jest elastyczny, w jaki sposób reaguje na Wasze potrzeby i pomysły, itd. Czy częściej słyszysz: „zrobimy tak, jak sobie zaplanujecie” czy raczej: „tego się nie da”?

Najpierw pozglądaj kąty. Odwiedź toalety, zajrzyj (jeśli to możliwe) do kuchni.

A potem usiądźcie na spokojnie (może nawet napijecie się kawy), wyciągnij notes i leć z check listą:

–> ile osób pomieści lokal i jakie są opcje usadzenia Gości (to przyda się potem w rozmowach z florystką / dekoratorką). Jakie jest oświetlenie, czy jest możliwość jego regulacji, a może nie jest kłopotem, aby zatrudniony przez Ciebie „oświetleniowiec” zrobił swoimi światełkami magię? Ja zwykle jeszcze pytam o oświetlenie ledowe, które ostatnio często spotykane jest w lokalach weselnych. Strasznie, ale to strasznie nie lubię tych zmieniających kolory pasków przyklejonych pod sufitem. A już najbardziej na świecie nie lubię jak świeci się w kolorze magenty… Człowiek w tym oświetleniu wygląda fatalnie, zdjęcia są beznadziejne (zapytaj fotografa) i naprawdę trudno o dopasowanie się z dekoracjami, do takiego światełka – wszystko wygląda kiepsko i magentowo…

–> co jest w cenie menu – ilość posiłków ciepłych i zimnych, dania w bufetach czy serwis kelnerski? Jak liczone jest menu dziecięce i dla obsługi technicznej: (fotografa, DJ, zespołu, etc. Czy są opcje dań dla osób ze specjalnymi dietami: vege, bez glutenu etc. Czy to jest opcja dodatkowo płatna?

–> kwestie alkoholu i napojów – czy można przywieźć własny alkohol? Czy jest doliczane korkowe, czy serwis przywiezionych dań i napojów jest dodatkowo płatny, kto zajmie się rozliczeniem przywiezionego alkoholu vs nieskonsumowanego? Czy lokal wyrzuca puste butelki, czy będzie to należało do Ciebie? PS. w opcji, kiedy przywozisz swój alkohol – zdecydowanie lepiej jest, jeśli puste butelki są składowane gdzieś w celu ich późniejszego policzenia (jakiekolwiek usłyszysz oburzenie Przyszłych Panien Młodych na forach – popatrz, dlaczego) – masz wtedy kontrolę, ile zeszło i ile powinnaś zabrać do domu. Zapytaj też o ew. niedobory – jeśli różnica między tym, co przywiozłaś, a tym co wypite i zabrane – będzie zbyt duża – co wtedy?)

–> tort i słodkości – czy dopuszczalne jest korzystanie z usług zewnętrznej pracowni słodkich wyrobów? Jak wygląda serwis – płatny czy bezpłatny? Jakie warunki trzeba spełnić – specjalne oświadczenia dla sanepidu? Czy jest miejsce, gdzie tort w chłodzie poczeka na swoje pięć minut?

–> jaką zastawą i sprzętem dysponuje lokal? Najlepiej zobaczyć jaki jest stan talerzy, sztućców. Czy stoły i krzesła są w cenie? Obrusy, serwety?

–> czy lokal jest na wyłączność? W jakich godzinach? Kiedy można zacząć montaż dekoracji i kiedy musi być zakończony demontaż? Czy następnego dnia jest w lokalu inne przyjęcie? Jeśli lokal dysponuje kilkoma salami – jak rozwiązany jest „problem” miksowania się gości weselnych z różnych przyjęć?

–> czy jest parking (jak duży? Płatny czy nie?), Czy jest ochrona (za co odpowiada?). Czy kucharz jest na „dochodne” czy pracuje w lokalu na codzień? Czy ekipa kelnerska jest stała czy z „łapanki”?

–> jak wygląda harmonogram wpłat.

–> jak rozliczane są ew. szkody? Czy podczas podpisania umowy sprawdzane są szkody „zastane”? Co w sytuacji, gdy Twój gość stłucze lustro? Czy lokal jest ubezpieczony w razie jakiegokolwiek wypadku?

–> kwestie ew. rezygnacji lub przekładania uroczystości – jakie są koszty, ile wcześniej trzeba zgłosić? To jest bardzo ważne, zwłaszcza teraz, gdy obostrzenia Covid-19 wchodzą z dnia na dzień i w sumie żyjemy w wielkiej niepewności jutra, a lokal rezerwuje się z kilkunastomiesięcznym wyprzedzeniem.

–> kiedy ostatecznie trzeba potwierdzić ilość gości i co w sytuacji, gdy będzie ich mniej niż zakładano? Jest konieczność wniesienia opłat za gości, których nie będzie? Czy płacicie tylko za tych, którzy są?

–> czy lokal dysponuje pokojami dla PM, Gości? Może jest jakaś promocyjna cena przy rezerwacji „grupowej”? Ile jest toalet i w jakim stanie? Czy w razie nieprzewidzianego wyłączenia jednej z toalet (tak… takie przypadki też się zdarzają…) jest opcja uruchomienia innej, lub może serwis jest na miejscu i błyskawicznie zadziała? Czy lokal dysponuje agregatem prądotwórczym na wypadek braku prądu?

To jest absolutne must ask 😉

Może dodasz coś jeszcze do tej listy?

I wiesz… Nie obrażę się, jeśli podzielisz się tym wpisem. Z kimś potrzebującym. Z kimś, kto właśnie szuka lokalu na wesele. Z kimś, komu te kwestie nie dają spać po nocach…

A jak zostawisz po sobie ślad – to moje serce eksploduje z radości!

Miłego dnia! I dziękuję, że jesteś!

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone *